اشک مداح
مجمع الذاکرین متوسیلن به باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام
درباره وبلاگ


هدف ما از ایجاد این وبلاگ نقد و بررسی شبهات و غلو در مداحی وشیوه روضه خوانی می باشد.
لطفا نظرات خود را درباره مطالب وبلاگ ذیل هر مطلب قرار دهید و ما را در بهتر کردن محتوای این وبلاگ یاری فرمائید. شماره های تماس (مدیر مجمع): 09155137285 -
09375382373
لینک کانال ما درتلگرام:https://telegram.me/mamj51
@mamj51

مدیر وبلاگ : سیدمحمد موسوی
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

به گزارش «شیعه نیوز»، ثبت مناسبت در تقویم كشور ما از اهمیت ویژه برخوردار است و مردم به ویژه در مناسبت‎های مذهبی و ملی رفتار عبادی و مذهبی و اجتماعی خود را بر اساس تقویم تنظیم می‏كنند.

 به سبب همین اهمیت اضافه یا كم شدن یك مناسبت به تقویم باید با تحقیق كامل و ارائه منابع معتبر انجام شود نه بر اساس مدارك و مسانید نامعتبر و احیانا اشتهار؛ آنچنانكه درباره برخی از فرزندان اهل بیت شاهد آن هستیم كه سالروز ولادت یا وفات ایشان به منبع قابل اعتماد متكی نیست ( ولادت و وفات حضرت معصومه و ولادت و وفات حضرت عبدالعظیم) و متاسفانه كمتر كسی می‏خواهد و یا جرأت می‏كند این حقایق را بیان كند (حجت‏ الاسلام ناصر رفیعی از معدود اشخاصی است كه یكم ذی‏قعده 1393 در جمع زائران حرم حضرت معصومه این مطلب را به صراحت بیان كرد)

در سالیان اخیر روز هفتم صفر كه فرا می‎رسد دوگانگی عجیبی در كشورمان حاكم است؛ در حالی كه صدا و سیما و محافل عمومی  به تبعیت از تقویم رسمی كشور این روز را به میلاد امام موسی كاظم (علیه‎السلام) اختصاص می‏دهند، بیوت مراجع تقلید و علما و به طور دقیق‏تر شهر مقدس قم سیاهپوش و عزادار بود.

 ماجرا از این قرار است كه هفتم صفر به قول شیخ مفید، كفعمی و شهید اول، سالروز شهادت امام حسن مجتبی است و برخی از علما معتقدند این قول محكم‎تر از روز 28 صفر است.

در این میان دو دیدگاه وجود داشت.

اول اینكه: روز هفتم صفر ولادت امام كاظم (علیه‎السلام) نیست؛ اشتهار آن به این مناسبت كار ناصرالدین شاه است و باید این اشتباه اصلاح شود.

 نظر دوم اینكه: اگر چه هفتم صفر ولادت امام هفتم است، از آنجا كه جنبه عزا بر شادی مقدم است باید در این روز مراسم عزا به پا شود. قائلان این دیدگاه سیره مرحوم حاج شیخ عبدالكریم حائری «مؤسس حوزه علمیه» را نیز در این‏باره مورد توجه قرار می‎دهند.

در این میان البته برخی از علما همانند مرحوم آیت‏ الله بهجت معتقد بودند: بهتر است هم به ذكر فضائل و مناقب امام هفتم پرداخته شود و هم به ذكر مصیبت امام دوم.

انتقاداتی هم به سبب شادی برنامه‏های صدا و سیما در هفتم صفر و تبریك‏ گفتن در این روز مطرح شد و برخی از ائمه جمعه تجدید نظر در این وضع را خواستار شدند.

این اعتراض‏ها سبب شد كه امسال در تقویم رسمی كشور، تاریخ ولادت امام موسی كاظم (علیه‏السلام) از هفتم صفر به 14 ذی حجه تغییر یابد.

اضافه شدن یك مناسبت یه تقویم یا حذف شدن از آن تابع تشریفاتی است كه در شورای فرهنگ عمومی انجام می‎شود. حجت‎الاسلام سید حسن شاه‏مرادی دبیر شورای فرهنگی عمومی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینكه برخی از مراجع و علما با فرستادن نامه‏ هایی به وزیر ارشاد، اصلاح تاریخ ولادت امام كاظم (علیه‎السلام) را خواستار شدند افزود: مبنای تصمیم دبیرخانه در تغییر تاریخ ولادت امام هفتم، پژوهش یكی از محققان حوزه علمیه قم بوده است كه پس از تأیید نهایی، در تقویم امسال درج شده است.

 این پژوهشگر حجت‏ الاسلام سید محمد صادق موحد ابطحی است كه چند سال پیش كتاب «غریب مدینه» را با موضوع پژوهش و نگرشی بر اقوال شهادت امام حسن مجتبی (علیه‏السلام) نوشته و بنا بر ضرورت موضوع، به تحقیق درباره تاریخ ولادت امام كاظم (علیه‎السلام) نیز پرداخته است.

اما نكته مهم و قابل تأمل در پژوهش وی این است كه تعیین 14 ذی‏حجه به عنوان تاریخ ولادت امام هفتم صرفا با استناد به چند قرینه و در نهایت استحسان از آن، انجام شده است و چنانكه پژوهشگر محترم هم اذعان می‏كند «امكان اینكه پژوهشگر دیگری به نتیجه‎ای متفاوت برسد وجود دارد.» (علاوه بر اینكه خود ایشان هم تصریح می‏كند كه ولادت 14 یا 15 است و نه لزوما 14 ذی‏حجه).

حال باید از مسئولان شورای فرهنگ عمومی پرسید كه اگر چند سال دیگر نتیجه پژوهش دیگری بر خلاف این رأی بود (كه امكان آن بسیار محتمل است) آیا دوباره تاریخ ولادت امام هفتم را تغییر خواهند داد؟!

به نظر می‎رسد هنگامی كه سند محكمی دال بر تعیین تاریخ مذكور نیست باید 14 ذی حجه به عنوان یادروز میلاد (یا روز بزرگداشت میلاد) در نظر گرفته می‏شد نه سالروز!

و نكته مهم دیگر اینكه برخی از تقویم‏ها (از جمله تقویم قدس) در تقویم سال 1394 همچنان هفتم صفر را به عنوان سالروز ولادت امام كاظم (علیه‏السلام) ثبت كرده‎اند!

گفتگوی خبرنگار ما را با حجت‎الاسلام موحد ابطحی بخوانید.
درباره تاریخ ولادت امام موسی كاظم (علیه‎السلام) اختلافاتی وجود دارد. چند قول در این ‏باره مطرح شده و به نظرتان كدام قول صحیح است؟

در باب ولادت امام كاظم (علیه‎السلام) دو دسته قول داریم. دسته اول اقوال برخی علما ( و نه روایات) است كه تاریخ ولادت حضرت را هفتم ماه صفر تعیین كرده‎اند؛ همانند كتاب «تثبیت‎الامامه» اثر قاسم بن ابراهیم الرسی. از آنجا كه این كتاب، روایی است باید گفت غیر از این روایت دلیل دیگری بر ولادت حضرت در هفتم ماه صفر نداریم و در واقع خبر واحد است.

 همچنین علمایی مانند فتال نیشابوری در روضه الواعظین، شیخ طبرسی در إعلام الوری و ابن‎شهرآشوب در المناقب از این قول تبعیت كرده‎اند اما در قرن هشتم هجری در عبارت دقیق شهید اول در كتاب «دروس» و با بیان لفظ «قیل» این قول از درجه اهمیت ساقط و تضعیف شده است.
دسته دوم روایات یا اقوال علمایی هستند كه مبنای ولادت را بر ماه ذی‏حجه گذاشته، اما روز آن را تعیین نكرده‎‏اند؛ علمایی همانند شیخ كلینی، شیخ مفید، شیخ طوسی، خطیب بغدادی، سبط ابن جوزی و شهید اول در این دسته‎اند.

باید گفت كه روایات مشهور، ذی‏حجه را ماه ولادت امام هفتم می‏دانند. از جمله كتاب محاسن  بَرقی (ج 2 ص 314) كه در روایت مفصلی از ابوبصیر نقل می‎كند: ما «حج» را خدمت امام صادق (علیه‎السلام) انجام دادیم، در همان سالی كه پسرش موسی متولد شد و چون در ابواء (منزلی میان مكه و مدینه) منزل كردیم، برای ما سفره چاشت انداخت ... در این میان كه ما چاشت می‎خوردیم فرستاده حمیده (همسر امام صادق) آمد و به ایشان گفت: حمیده عرض می‎كند: ... من دردی مثل حال زائیدن در خود احساس می‏كنم... .

 امام برخاست و با او رفت و پس از بازگشت فرمود: خدا به من پسری داد كه بهترین كسی است كه خدا در خلق خود آفریده و... (روایت به اختصار نقل شد)

در همین كتاب  ( ج2 ص 418) روایتی از منهال قصاب نقل شده است كه می‎گوید: از مكه به قصد مدینه بیرون آمدم. در مسیر خود، وقتی به ابواء رسیدم كه در آنجا، موسی بن جعفر (علیهماالسلام) به دنیا آمده بود. من در رفتن به مدینه از امام صادق (علیه‎السلام) پیشی گرفتم و ایشان یك روز پس از من وارد شهر شد و مردم را (به میمنت تولد فرزند و به عنوان ولیمه آن) سه روز اطعام نمود.

 در كتاب دلائل الامامه نوشته طبری ص 303 هم روایتی از امام عسكری (علیه‎السلام) نقل شده است كه فرمودند: امام كاظم (علیه‎السلام) در ماه ذی‏حجه در ابواء به دنیا آمد.

همان طور كه ملاحظه می‎كنید در دو روایت نخست تصریح شده است كه ولادت امام كاظم (علیه‎السلام) اولا: در بازگشت از سفر حج  تمتع بوده است؛ ثانیا: در همان سالی بود كه حج به جا آوردیم (نه در ماه صفر سال بعد) ؛ ثالثا: از روایت منهال به دست می‎آید كه در ابواء و در ماه ذی‏حجه بوده است. همین روایت موجب می‏شود كه اگر قبول كنیم میان علما شهرتی بر وقوع ولادت حضرت در هفتم ماه صفر باشد با وجود این روایات از قدرت ساقط و ضعیف می‏گردد.

* با توجه به اینكه در روایات تاریخ دقیق برای ولادت امام كاظم (علیه‎السلام) تعیین نشده است، شما چگونه 14 ذی‏حجه را تاریخ ولادت دانسته‎اید؟

 این نتیجه مجموعه ای از برداشت از قرائن است.

 در وسائل الشیعه باب «استحباب سرعه العود إلی الاهل، وكراهه سبق الحاج وجعل المنزلین منزلا» دو روایت از امامین صادقین (علیهماالسلام) داریم كه استحباب به زودتر بازگشتن به مدینه تصریح می‏كنند. با توجه به اینكه بر اساس روایات، در آن روزگار مسافران هر روز تقریبا 24 میل طی می‏كرده‏ اند و نیز از مكه تا ابواء حدودا 99 میل مسافت است، پس امام صادق (علیه‎السلام) این مسیر را حداكثر در دو روز طی كرده‏ اند.

با توجه به روایت منهال كه پیش از این ذكر شد قاعدتا امام صادق (علیه‎السلام) پس از اعمال حج یعنی دوازدهم ذی‎حجه سریعا به سوی مدینه بازگشته‎اند و فاصله هر دو منزل را در یك منزل طی ‏كرده‎اند.

به این ترتیب به دست می‎آید كه امام كاظم (علیه‎السلام) در فاصله دو روز پس از اعمال حج تمتع یعنی چهاردهم ذی‏حجه به دنیا آمده‎اند.

*با توجه به مطالبی كه بیان كردید چهاردهم ذی‏حجه صرفا یك تخمین تاریخ است و امكان دارد كه محقق دیگری این دلایل را رد كند یا قرائن دیگری بیابد كه تاریخ 14 ذی‏حجه را تغییر دهد؟

 بله. البته هنوز این موضوع در دامنه تحقیق است و با توجه به عرایضی كه داشتم این تاریخ بین 14 و 15 ذی‏حجه می‏تواند باشد.

گفتگو از : سید محمد مهدی ركنی حسینی




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :