اشک مداح
مجمع الذاکرین متوسیلن به باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام
درباره وبلاگ


هدف ما از ایجاد این وبلاگ نقد و بررسی شبهات و غلو در مداحی وشیوه روضه خوانی می باشد.
لطفا نظرات خود را درباره مطالب وبلاگ ذیل هر مطلب قرار دهید و ما را در بهتر کردن محتوای این وبلاگ یاری فرمائید. شماره های تماس (مدیر مجمع): 09155137285 -
09375382373
لینک کانال ما درتلگرام:https://telegram.me/mamj51
@mamj51

مدیر وبلاگ : سیدمحمد موسوی
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

پنجشنبه 1396/06/2 :: نویسنده : سیدمحمد موسوی

نوع چادر حضرت زهرا(س)

می خواستم بدونم آیا در تاریخ نوع چادر حضرت زهرا(س) آمده یا خیر؟ یعنی مانند چادر عربی های كشورهای عربی الان بوده؟
و دیگه اینكه در حال حاضر بهترین نوع چادر كدام هستش؟ ایرانی، عربی، قجری یا...؟ به چه علت؟
با تشكر


پاسخ: در ابتدا باید بگویم كه آنچه در میان مسلمانان معروف بوده «جلباب» بوده است. در تفسیر آیه 59 سوره احزاب كه ترجمه آن این است: «ای پیامبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو كه خویشتن را به جلباب فروپوشند، این كار برای آنكه آنها [به عفت و حیا] شناخته شوند تا از تعرض آزار نكشند، بهتر است...»، برخی جلباب را به چادر معنا كرده‏اند و برخی هم كه دیدگاه متفاوتی داشتند آن را نوعی روسری بزرگ دانسته‏اند، حتی برخی در توضیح نفی چادر، جلباب را فقط به زنان پیامبر نسبت داده‏اند. شهید مطهّری در توصیف جلباب می‏گوید: «جامه گشادی است كه از روسری بزرگ‏تر و از عبا كوچك‏تر است و یا پیراهن و جامه گشاد و بزرگی است از ملحفه (ملافه یا روپوش). بزرگی آن همانند چادر است كه زنان به وسیله آن صورت و گردن و جامه‏های خود را می‏پوشانند».[1]
در مورد حجاب حضرت زهرا(س) ابن شهر آشوب و قطب راوندى روایت كرده اند كه :
روزى حضرت على علیه السلام كه به پول احتیاج پیدا كرد بود، به ناچار چادر حضرت فاطمه علیها السلام را كه از جنس پشم بود نزد مردى یهودى به نام زید رهن گذاشت و قدرى جو قرض گرفت . آن مرد یهودى چادر را به خانه برد و در حجره گذاشت . به هنگام شب ، زن مرد یهودى وقتى كه وارد حجره شد نورى از آن چادر مشاهده كرد كه تمام حجره ر روشن كره بود. زن وقتى كه آن حالت عجیب را دید نزد شوهرش رفت و آنچه دیده بود نقل كرد. شوهرش از شنیدن آن حالت تعجب كرد. (چون فراموش كرده بود كه چادر حضرت فاطمه علیها السلام در خانه اوست ) پس به سرعت داخل حجره شد و متوجه شد كه نور از چادر حضرت فاطمه علیها السلام آن بانوى عصمت است كه مانند بدر منیر خانه را روشن كرده است . یهودى از مشاهده این حالت تعجبش زیادتر شد. پس آن دو به خانه خویشان و دوستان خود رفتند و هشتاد نفر از آنها را به خانه آوردند كه همگى آنها از بركت شعاع (نور) چادر فاطمه علیها السلام به نور اسلام منور گردیدند.[2]
همچنین از سلمان فارسی نقل كرده اند كه گفت: روزى حضرت فاطمه علیهم السلام را دیدم كه چادرى وصله دار بر سر داشت ، در شگفتى ماندم و گفتم : عجبا دختران پادشاهان ایران و روم بر كرسیهاى طلایى مى نشینند و پارچه هاى زر بافت به تن مى كنند و این دختر رسول خداست نه چادرهاى گران قیمت بر سر دارد و نه لباسهاى زیبا فاطمه علیه اسلام پاسخ داد: اى سلمان خداوند بزرگ ، لباسهاى زینتى و تختهاى طلایى را براى ما، در روز قیامت ذخیره كرده است .
حضرت سپس به خدمت پدر گرامیش رفت و شگفتى سلمان را مطرح كرد و گفت : اى رسول خدا، سلمان از سادگى لباس من تعجب نمود، سوگند به خدایى كه تو را مبعوث فرمود: مدت پنج سال است فرش خانه ما پوست گوسفندى است كه روزها بر روى آن شترمان علف مى خورد و شبها بر روى آن مى خوابیم و بالش ما چرمى است كه از لیف خرما پر شده است.[3]
اما به طور كلی و از دیدگاه فقهی باید بگویم كه حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو خاصی نیست، بلكه هر لباسى كه غیر از وجه و كفین (دست‏ها تا مچ) را بپوشاند وموجب تحریك و جلب توجه نامحرم نگردد كافى است. باید توجه داشت همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏باشند حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مى‏گردد.
حجاب و پوشش پیش از اسلام، در میان برخى از ملّت‏ها - از جمله ایران باستان و قوم یهود و شاید در هند - مطرح و از آنچه كه در قانون اسلام آمده، سخت‏تر بوده است[4]. اما به طور كلی فلسفه حجاب نوعی اعلام و هشدار دورباش در برابر نامحرم است، تا بدین‏وسیله حرمت زن و عفت و سلامت معنوی جامعه تضمین شود. ازاین‏رو هر چه پوشش زن متین‏تر و با وقار بیشتر باشد بهتر است. با توجه به این مسأله روشن میشود كه حجاب برتر هم در حد پوشش و هم كیفیت آن و هم از نظر رنگ مهم است. افزون بر آن وقار رفتاری زن و توجه به عرف جامعه نیز در این رابطه بسیار مؤثر و مفید است.
اكنون به خوبی روشن است كه چادر زن با طریق پوشش متین و به ویژه با رنگ مشكی و سلوك موقرانه زن قویترین اعلام دورباش و تأمین‏كننده حقیقی فلسفه حجاب میباشد. حد مستحب آن هر شكلی است كه این پوشش به سبك متین‏تر و سنگین‏تری رعایت گردد. اما در مورد نوع چادر كه عربی یا قجری و .. باشد شما می توانید بر اساس عرف جامعه چادر مناسب را انتخاب كنید. به عبارت دیگر عربی، قجری و ... بودن در این مورد اهمیت ندارد بلكه آنچه مهم است نوع عرف زنان محجبه یك جامعه است.

[1] عبدیائی، نرجس، چادر و تأثیرات سیاسی- اجتماعی آن در فرهنگ شیعیان ایران، بانوان شیعه » شماره 10، ص10
[2] مناقب ابن شهر آشوب ج 3، ص 387 ؛ الخرائج راوندى ج 2 ص 537
[3] فرهنگ سخنان فاطمه زهرا: ص 139.
[4] مطهرى، مرتضى، مسأله حجاب، ص 21.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :